Winterproblemen op het spoor – het dilemma van de probleemoplosser

Op nu.nl wordt VVD’er Charlie Aptroot geïnterviewd. Het gaat onder andere over de winterproblemen op het spoor.

De vraag is: wat is het werkelijke probleem? Er zijn er tenminste drie problemen:

  1. Hoe kan worden voorkomen dat de wissels weer vastvriezen?
  2. Hoe kan worden voorkomen dat het deze winter weer fout gaat op het spoor en de treinen te laat zijn?
  3. Is de top van NS en Prorail wel capabel?

Wat vindt Charlie?

Afgelopen winter was treinreizen aanmerkelijk minder aantrekkelijk gezien allerlei vastgevroren wissels en treinen die niet tegen sneeuw konden. Hebt u er vertrouwen in dat het dit jaar wel goed gaat?

“Vertrouwen heb ik niet, al hoop ik het natuurlijk wel. Na de blamages van afgelopen jaren kan ik me niet voorstellen dat NS en Prorail niet alles op alles zetten om het voor elkaar te krijgen.”

Waarom dan toch geen vertrouwen?

“Ik heb een gebrek aan vertrouwen in de top van die bedrijven. Die moeten vervangen worden. Dat is alleen bij Prorail gebeurd.”

Maar als er andere mensen aan de leiding komen, gaat het dan wel goed? Of moeten we accepteren dat het Nederlandse railnet altijd last zal houden van wintermalheur?

“De top is verantwoordelijk voor het systeem en die heeft dus veel invloed. Het kan een keer fout gaan, bij de tweede keer zet ik er mijn vraagtekens bij, maar dit was al de derde winter op rij. Dan ben je incapabel.””

Volgens Charlie is het derde probleem dus het belangrijst. Zijn er capabele mensen aan de top van de bedrijven die de problemen kunnen oplossen. Hij geeft daarmee aan dat:

  • er een probleem is voor de burgers
  • dat er een oplossing is, nl. de top vervangen

Voor de reiziger is het tweede probleem het belangrijkst. Die wil gewoon op tijd naar huis, ook in de winter. Hoe dat georganiseerd wordt en wie daar voor verantwoordelijk maakt hem/haar niets uit.

Daarom is het ook belangrijk bij het oplossen van problemen te kijken naar de rollen en de verantwoordelijkheden.

De rol van de parlementariër is dat hij/zij problemen oplost (nog beter voorkomt). De rol van de burger is die van de belanghebbende (in modern managers jargon: stakeholder).

De belanghebbende is pas geïnteresseerd in de details van de aanpak en de oplossing als er werkelijk een probleem optreedt dat hem raakt en dat niet wordt opgelost. Daarmee raakt hij/zij ook geïnteresseerd in de oplosser. In dit geval de parlementariër en dat is goed voor de status van de parlementariër en dus ook zijn/haar herverkiezing.

Een werkelijk goede probleemoplosser voorkomt echter problemen. Dat is nog beter voor de belanghebbende. De parlementariër wordt daarmee echter onzichtbaar voor belanghebbende en dat is dus slecht voor de status van de parlementariër en de kans op herverkiezing.

Dat is het dilemma van de probleemoplosser:

  • Als ik problemen voorkom dan ben ik een goede probleemoplosser. Echter dat is slecht voor de zichtbaarheid als probleemoplosser en dus slecht voor de waardering. Ik verklein daarmee de kansen om als probleemoplosser te mogen blijven functioneren.
  • Ik blus de branden maar voorkom ze niet. Ik word gezien als de grote probleemoplosser en ik mag blijven om de volgende brand te blussen.

Wat moet een probleemoplosser doen? In elk geval zich bewust zijn van dit dilemma.

Charlie geeft in het interview ook aan dat er ook een keerzijde is:

“De top is verantwoordelijk voor het systeem en die heeft dus veel invloed. Het kan een keer fout gaan, bij de tweede keer zet ik er mijn vraagtekens bij, maar dit was al de derde winter op rij. Dan ben je incapabel.””

Slotvraag: geldt dat ook (bij drie keer in de fout ben je incapabel) voor de mensen die gekozen zijn om de problemen van de burgers op te lossen?

Deel:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • PDF
  • RSS
  • Google Buzz
Dit bericht is geplaatst in Probleemdefinitie, probleemoplosproces. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *