De druk verhogen werkt averechts (studie HP Labs)

U bent van plan een nieuwe bank te kopen en u kiest de witte bank.

U bent nog niet helemaal zeker en daarom vraagt om advies van u vrienden. Wanner is de kans het grootst dat u uw mening verandert?

witte_bank

Volgens een studie van HP Labs (Changing minds through social media: HP study shows it happens, but not how you might think) wordt de kans kleiner dat u uw mening wijzigt als er meer vrienden zijn, niet minder, die het met uw keuze oneens zijn.

“New research from HP Labs shows that our choices can be reversed when we’re exposed to the recommendations of others. In a surprising twist, though, we’re more likely to change our minds when fewer, not more, people disagree with us.”

Een ander resultaat uit het onderzoek. Mensen zijn veranderen vaker hun keuze als ze langer de tijd krijgen om hun mening te herzien.

“People were more likely to be influenced if they weren’t prompted to change their mind immediately after they had expressed their original preference.”

Als de druk op ons groter wordt dan wordt het behoud van ons gevoel van eigenwaarden belangrijker, dit wordt als verklaring voor dit gedrag gegeven.

Daarom wekt het verhogen van de druk verhogen in veel situaties averechts en relativeren en ontspannen de kans vergroten dat mensen hun mening herzien.

Deel:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • PDF
  • RSS
  • Google Buzz
Dit bericht is geplaatst in probleemoplosproces met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *