… en het wordt ook niet veel beter voor de jongens.

Dit is een vervolg op de vorige post: we kunnen ook niet multitasken.

Uit trouw:

“Dat het niet goed gaat met de jongens in het onderwijs, daar is iedereen het over eens. Sinds eind jaren tachtig van de vorige eeuw hebben meisjes hun achterstand definitief ingehaald en nu zijn de rollen omgedraaid. Jongens blijven vaker zitten, ze halen minder vaak een diploma en ze zijn ondervertegenwoordigd in het hoger onderwijs.”

Uit het stuk blijkt dat er consensus is over het probleem: Het gaat niet goed met de jongens in het onderwijs.

analyse

De echte analyse echter ontbreekt (het stuk heeft wel als ondertitel “ANALYSE”). Direct wordt er gekeken naar de oplossing:

“Maar volgens Wim Kuiper van de Besturenraad van christelijk onderwijs is het nu tijd voor actie. Hij lanceerde gisteren in deze krant een mogelijke oplossing: gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Daarmee zouden docenten beter kunnen inspelen op het verschil in motivatie, leerstijl en ontwikkeling tussen jongens en meisjes.”

Of deze oplossing de werkelijke oplossing is weten we niet:

“Wetenschappers zijn er dus nog lang niet uit of gescheiden onderwijs werkt. En stel dat het in het buitenland een succes blijkt, dan is het nog maar de vraag of het op Nederlandse scholen ook aanslaat.”

Echter we moeten nu handelen:

“Toch is dat geen reden om het experiment van gescheiden lessen uit de weg te gaan. Want alleen door het te proberen, blijkt of Nederlandse jongens weer kunnen opbloeien in aparte lessen.”

Het motto is al enkele kabinetten: geen hervorming maar rust in het onderwijs en toch is liggen de experimenten op de loer.

Deel:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • PDF
  • RSS
  • Google Buzz
Dit bericht is geplaatst in Analyse, probleemoplosproces. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *