Duiven zijn beter in wiskunde dan mensen, in elk geval in het driedeurenprobleem.

Een bekend wiskundig probleem om een conversatie op gang te houden is het “Monty Hall Dilemm”, beter bekend als het driedeurenprobleem:

“In een quiz wordt een deelnemer geconfronteerd met drie gesloten deuren. Achter een van de deuren staat een auto (of een ander waardevol voorwerp), achter de andere twee een geit (of iets anders van ‘weinig’ waarde). De deelnemer mag een deur aanwijzen en krijgt als prijs datgene wat zich achter die deur bevindt. Als de deelnemer een deur heeft aangewezen, opent de presentator een van de andere deuren waarachter een geit staat. De presentator geeft de deelnemer daarna de mogelijkheid om te wisselen van gesloten deur, dus om in plaats van de eerst gekozen deur te kiezen voor de andere nog gesloten deur. Wat moet de deelnemer doen? Kan hij beter wisselen van deur, of maakt het niets uit? Is de kans op het winnen van de auto groter als de deelnemer van deur wisselt?”

Het is beter te wisselen.

In een experiment bleek dat duiven in staat waren dit te leren (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3086893/pdf/nihms288435.pdf):

“Across experiments, the probability of gaining reinforcement for switching and staying was manipulated, and birds adjusted their probability of switching and staying to approximate the optimal strategy.”

en mensen niet:

”Replication of the procedure with human participants showed that humans failed to adopt optimal strategies, even with extensive training.”

Deel:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • PDF
  • RSS
  • Google Buzz
Dit bericht is geplaatst in Methodiek, probleemoplosproces. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *