Risico = kans x gevolg (deel II)

Gisteren waren er communicatieproblemen in Rotterdam en dit had grote gevolgen voor het openbare leven.

Vandaag kwam de KPN met een persbericht. het persbericht bevat een onderdeel over de cross connect, het onderdeel dat het probleem veroorzaakte:

“Hoewel de functie van een cross connect niet door andere systemen kan worden opgevangen, bestaan de cross connects van KPN zelf uit twee delen die elkaars werk over kunnen nemen. In dit geval leidden onderhoudswerkzaamheden aan het ene deel tot een storing in het andere deel van de cross connect. Volgens leverancier Alcatel-Lucent komt een dergelijke storing zeer zelden voor; KPN heeft hier niet eerder mee te maken gehad. Cross connects staan in de wereld van de telecom bekend als zeer robuuste en betrouwbare systemen.”

Leverancier Alcatel-Lucent en KPN refereren hier aan de kans op storingen. Risico’s zijn echter het product van kans en gevolg. Als de kans klein is en de gevolgen heel groot, dan kan het risico ook groot en onacceptabel zijn. Daarom zijn nu de poppen aan het dansen.

Welk type maatregelen kunnen er nu genomen worden:

  • Kans verkleinende maatregelen.
  • Impact verkleinende maatregelen.

Als voorbeeld de risico’s verkleinen bij auto-ongelukken:

  • Bestuurders mogen niet te veel alcohol drinken voor en tijdens het autorijden. Hiermee wordt de kans op ongelukken verkleind.
  • Inzittenden van een auto moeten een gordel aan tijdens het rijden. Hiermee wordt de impact van een auto-ongeluk verkleind.

KPN zoekt de oplossing nu voornamelijk aan de kanskant: “Technici van KPN en Alcatel-Lucent zijn druk bezig met onderzoek naar de oorzaak en verloop van deze storing om eventuele herhaling in de toekomst te kunnen voorkomen.”

Misschien is het verstandig ook eens te kijken naar de impactkant en te zoeken naar oplossingen die de gevolgen van het uitvallen van een communicatiedienst verkleinen.

Deel:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • PDF
  • RSS
  • Google Buzz
Dit bericht is geplaatst in probleemoplosproces. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *