Energieklanten switchen minder.

Hoe rationeel is het gedrag van mensen? Bijvoorbeeld het gedrag van energieklanten, wanneer switchen deze  dan van energieleverancier? Laten we aannemen dat mensen rationeel zijn en pas gaan handelen als daar een reden voor is. Wat kan dan het probleem zijn?
Er is een heel rijtje met redenen om te switchen, maar die lossen geen enkel probleem op. Men kan wel switchen, maar er verandert niets omdat de energieleverancier er geen enkele invloed op heeft:

  • Betere kwaliteit energie.
  • Betere leverbetrouwbaarheid.

Energieleveranciers kunnen maar op twee punten echt concurreren:

  • Facturatieservice (bijvoorbeeld elke maand een gedetailleerde factuur).
  • Prijs en prijsverloop (3 jaar vast).

Wat er wordt betaald, wordt onder andere bepaald door het gebruik. Dit gebruik kan men zelf aflezen op de meter en daar heeft men dus de leverancier niet voor nodig. De leverancier verwacht zelfs dat de consument deze informatie aanlevert.

Blijft dus over de prijs en dat is snel uitgezocht: http://www.easyswitch.nl.

Uit het stukje op nu.nl http://www.nu.nl/economie/2443854/energieklanten-switchen-minder.html blijkt dat men vroeger vaker switchte omdat men werd lastig gevallen tijdens het avondeten. De ratio is dat men liever rustig wil eten dan zich druk te maken over de kosten van de energie.

Deel:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • PDF
  • RSS
  • Google Buzz
Dit bericht is geplaatst in probleemoplosproces. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *