Wie A zegt moet beter ten halve keren.

Uit het AD van vandaag: “CDA-medeonderhandelaar en Tweede Kamerlid Ab Klink wil niet verder onderhandelen over samenwerking met de PVV. Hij wil daarmee stoppen of stapt anders liever uit de fractie van het CDA. Fractievoorzitter Maxime Verhagen wil wel door. De fractie van het CDA heeft dinsdag urenlang over de ontstane crisis vergaderd.”
Wie van Amsterdam naar Brussel wil, heeft een probleem: hoe kom ik in Brussel. Voortvarende mensen aarzelen niet en beginnen direct aan de voettocht, kamergeleerden gaan in een stoel zitten en denken na over mogelijke oplossingen en de voors en tegens van deze oplossingen. De meeste mensen denken na over de auto, de trein en misschien het vliegtuig en gaan op weg. Stel dat we voor de trein hebben gekozen en in de buurt van Breda stopt de trein. Wat doen we?
Wie A zegt moet ook B zeggen. Als we eenmaal een oplossingsrichting hebben gekozen dan moeten we niet halverwege gaan twijfelen, maar het karwei afmaken.
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Als we door voortschrijdend inzicht tot de conclusie zijn gekomen dat we verkeerd bezig zijn, dan moeten we dit aanvaarden en een nieuwe oplossing bedenken en invoeren.
Soms kan extra informatie ons verder helpen. We spreken de conducteur aan. Als hij vertelt dat er een probleempje met een sein is dan kunnen we besluiten te wachten. Als hij vertelt dat er een staking in België is en dat dit nog dagen zal duren, dan zullen we op zoek gaan naar alternatieve vervoersmogelijkheden. Als we de conducteur niet kunnen vinden, dan zullen we moeten wachten, maar hoelang?
Mijn advies in deze omstandigheden: bepaal voor jezelf hoe lang je de situatie wilt aanzien en wat je stopcriteria zijn. Bijvoorbeeld: we wachten nog een uur en als er dan niets veranderd is, dan gaan we zoek naar alternatief vervoer.
Mijn adviezen voor het CDA zijn dezelfde:

  • Kan met extra informatie de patstelling worden opgelost? Zo ja, verzamel deze dan. Zo nee:
  • Bepaal met zijn allen de stopcriteria.
Deel:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • PDF
  • RSS
  • Google Buzz
Dit bericht is geplaatst in probleemoplosproces. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *