Problemen oplossen is een proces. En een probleem is pas opgelost als de laatste processtap is uitgevoerd.

Denken in processen is soms erg simpel. Als we honger hebben en er is geen eten in huis dan moeten we een proces volgen om te kunnen eten. Eerst moeten we besluiten naar welke winkel we willen gaan. Om dit besluit te kunnen nemen moeten we weten wat we willen eten. Dus stap één is: besluiten wat we willen kopen. Dan moet er een controle plaatsvinden: kunnen we de gewenste etenswaar aanschaffen. We kijken in de portemonnee of er voldoende geld is of dat er een pinpas aanwezig is. Vervolgens gaan we naar de winkel, pakken een mandje of een karretje, lopen langs de schappen en pakken het voedsel uit de schappen. Vervolgens gaan we naar de kassa en als we de  controle goed hebben uitgevoerd, dan kunnen we gekozen artikelen afrekenen. Mogelijk gooit bij het betalen met een pinpas met een te laag saldo nog roet in eten. Laten we maar aannemen dat dit niet het geval is. Vervolgens vullen we de boodschappentas en gaan op huis aan.  Thuisgekomen bereiden we eten en uiteindelijk staat er een gezonde maaltijd op tafel en wordt de honger gestild. Zo simpel kan het zijn. We kunnen pas eten als de laatste stap gezet is.

Soms is niet duidelijk dat we een proces moeten volgen en alle stappen in de juiste volgorde uitvoeren. En dat het proces pas is afgerond dat de laatste stap is uitgevoerd.

Probleemdefinitie: Hoe laat je een machinist die onbekend is op een traject op tijd remmen en uiteindelijk stoppen omdat het eindpunt is bereikt?

Analyse: De machinist kan pas handelen als hij weet waar en wanneer hij moet gaan remmen en stoppen.

Oplossing: Je plaatst borden langs de rails (dit is de gekozen oplossing).

Implementatie: geef op een kaartje aan waar de borden met informatie moeten komen, laat iemand de borden plaatsen en controleer of de borden met de juiste informatie op de juiste plek staan.

Prorail heeft bovenstaand proces in niet in zijn geheel uitgevoerd, daardoor is er een trein ontspoort bij Stavoren. Waarom in dit geval dit proces is blijven steken wordt door de Telegraaf niet gemeld.

Als de laatste stap in een proces een controle stap is, dan is mijn ervaring is dat deze vaak niet wordt uitgevoerd. Voorbeelden van deze controlestappen zijn:

  • Hebben we het probleem werklelijk opgelost?
  • Was de hulp effectief?
  • Hebben we doelstellingen gehaald?
  • Wat hebben we geleerd?
  • Is de business case gerealiseerd?

Blijkbaar zijn we klaar als we veronderstellen dat we klaar zijn. En ontbreekt de motivatie en de middelen om de laatste controlestap uit te voeren.

Deel:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • PDF
  • RSS
  • Google Buzz
Dit bericht is geplaatst in probleemoplosproces. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *