Eén probleem, twee oplossingen: Verzet tegen strengere exameneisen.

Ik las vandaag het volgende bericht op nu.nl.

“AMSTERDAM – Scholen en scholieren in het voortgezet onderwijs zijn tegen plannen van het demissionaire kabinet om de exameneisen te verzwaren. Zij vinden dat eerst werk moet worden gemaakt van kwalitatief beter onderwijs.

Dat staat in een brief die de scholierenorganisatie LAKS en de VO-raad dinsdag hebben gestuurd aan demissionair staatssecretaris  Marja van Bijsterveldt (Onderwijs).

De bewindsvrouw maakte eind juni bekend dat examenkandidaten vanaf het schooljaar 2011-2012 alleen slagen als zij gemiddeld een voldoende halen voor het centraal schriftelijk examen. “

Ik denk dat beide partijen het eens zijn over de probleemdefinitie: Hoe kunnen we de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.

Er zijn blijkbaar twee oplossingen:

  • Verzwaren van de exameneisen – oplossing van de regering
  • Werk maken van kwalitatief beter onderwijs – oplossing van de scholen en scholieren.

Volgens mij zijn het oplossingen die op het eerste gezicht onafhankelijk van elkaar geïmplementeerd kunnen worden. De eerste oplossing betekend in eerste instantie wat werk voor ambtenaren en later voor leerlingen. Een aantal zal harder moeten werken om te slagen.

De andere oplossing vereist werk van de scholen en waarschijnlijk extra geld van de overheid.

Door deze oplossingen te koppelen lopen de partijen het risico dat de oplossingen veel later en misschien wel helemaal niet worden geïmplementeerd. En hiermee wordt het een prisoner’s dilemma.

  • Samenwerken en beide oplossingen implementeren (win-win).
  • De een houdt zijn poot stijf en de andere verliest (win-verlies).
  • Beide houden de poot stijf, beide verliezen.

Ik hoop dat het onderwijs in Nederland wint.

Deel:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • PDF
  • RSS
  • Google Buzz
Dit bericht is geplaatst in Implementatie, Oplossingen, Probleemdefinitie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *