Leren is essentieel onderdeel van probleemoplossend denken.

Als er geen urgentie is om het probleem op te lossen, dan is het verstandig de vraag te stellen: waarom willen we dit probleem oplossen? Bij complexe problemen is daarom altijd de volgende afweging te maken: besteed ik meer tijd aan de verschillende processtappen of ga ik voor de snelle oplossing. In alle gevallen wordt het primaire probleemoplosproces doorlopen en heeft als eindpunt een oplossing. Bij het snel doorlopen van het proces zijn waarschijnlijk meer  veronderstellingen of aannames gemaakt, maar uiteindelijk is er een oplossing  gevonden en is deze geïmplementeerd.

Bij evaluatie of bij een calamiteit kan blijken de gekozen oplossing uiteindelijk niet het probleem heeft opgelost. Dan is het tijd om te leren van de fouten en een alternatieve oplossing te zoeken. Waarschijnlijk zal één van de veronderstelling incorrect zijn. De kennis over het probleemdomein is toegenomen en met deze kennis zal men in staat zijn het huidige, maar ook toekomstige problemen beter op  te lossen.

Deel:
  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • PDF
  • RSS
  • Google Buzz
Dit bericht is geplaatst in Analyse, Oplossingen, probleemoplosproces. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *